Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ άσκησε ο Σίμος Κεδίκογλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της τροπολογίας για τα αντισταθμιστικά ωφελήματα των F-16, κάνοντας λόγο για «χοντράδα» και προσθέτοντας, πως η δήθεν κόντρα των δύο κυβερνητικών εταίρων είναι μία κακόγουστη οπερέτα, ενώ την ίδια στιγμή οι λεονταρισμοί του κ. Καμμένου αποδεικνύονται τζούφιοι χαρακτηρίζοντας, παράλληλα, την όλη κατάσταση ως «ιστορίες για αγρίους μπας και αποφύγει ο μικρότερος εταίρος την πολιτική εξαφάνιση και ο μεγαλύτερος την εκλογική συντριβή». Επίσης, μετά την άτακτη υποχώρηση του Υπουργού Άμυνας, που δέχθηκε να συζητηθεί η επίμαχη τροπολογία σε ειδική συνεδρίαση στην Επιτροπή Εξοπλισμών, ο Σίμος Κεδίκογλου πρότεινε η συνεδρίαση να γίνει σε δύο μέρη με την ακρόαση και των εκπροσώπων της αμυντικής μας βιομηχανίας, υπογραμμίζοντας, ότι η ΕΑΒ είναι έτοιμη να εκτελέσει ένα έργο της τάξης των 88 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα δεν έχει ιδέα.
Νωρίτερα, ο εισηγητής της ΝΔ είχε επισημάνει, ότι με τη συγκεκριμένη τροπολογία επαναφέρουν τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, που τόσο σφοδρά καταγγέλλανε στο παρελθόν και μάλιστα, όπως ανέφερε, όχι από την πίσω πόρτα, αλλά από την μπροστινή με κάθε επισημότητα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα λίγο πριν εγκαταλείψει η κυβέρνηση την εξουσία, επισημαίνοντας: «Όταν πρόκειται για παράτυπες και αδιαφανείς διαδικασίες, για δεκάδες, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, μια χαρά συνυπογράφετε, όπως αποδεικνύει και η υπό συζήτηση τροπολογία».
Ο Σίμος Κεδίκογλου δεδομένου του ότι ο κ. Τσίπρας και ο κ.Καμμένος είχαν δαιμονοποιήσει εντός της Βουλής τα αντισταθμιστικά ωφελήματα ζήτησε να δοθούν σαφείς εξηγήσεις σε σειρά ερωτημάτων που προκύπτουν, με σημαντικότερο το κατά πόσο η ΕΑΒ συμφωνεί με το έργο που της ανατίθεται και εάν γνωρίζει τι ακριβώς θα κάνει. Μάλιστα, κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής σχετικό έγγραφο που αφορά στην απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου που έχει αποφασίσει, έχει αποδειχθεί και έχει συμφωνήσει ένα πρόγραμμα αντισταθμιστικών ωφελημάτων ύψους 88 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα δεν έχει ιδέα. Παράλληλα, τόνισε ότι θα έπρεπε να είχαν φέρει στη Βουλή τον αναλυτικό κατάλογο για το ποια εταιρεία θα κάνει τι και ποιας αξίας είναι το έργο που έχει αναλάβει.
Πιο αναλυτικά, ο Σίμος Κεδίκογλου ζήτησε να διευκρινιστούν τα εξής:
-Συμφωνεί η ΕΑΒ με το έργο που της ανατίθεται;
-Συμφωνεί η Πολεμική μας Αεροπορία με το προσφερόμενο έργο αντισταθμιστικών ωφελημάτων;
-Με ποιο νομικό πλαίσιο θα υλοποιηθούν τα αντισταθμιστικά ωφελήματα;
-Γιατί τα αντισταθμιστικά ωφελήματα δεν υπογράφηκαν παράλληλα με την κύρια Σύμβαση, ώστε να διαπραγματευτούμε καλύτερα και να πετύχουμε μεγαλύτερη προσφορά από τη LOCKHEED MARTIN;
-Στη νέα Σύμβαση που θα καταρτισθεί θα συμπεριληφθούν τα ήδη υφιστάμενα προγράμματα συντήρησης των F-16 που βρίσκονται σε εξέλιξη και ειδικότερα των κινητήρων τους;
-Υπάρχουν ήδη παρεπόμενες συμβάσεις που αφορούν την αναβάθμιση αεροσκαφών και άλλου τύπου F-16. Ποιες είναι οι απορρέουσες εκκρεμότητες από τις εν λόγω συμβάσεις;
-Πότε θα προσκομιστεί στη Βουλή αυτή η συμφωνία που υπογράψανε στις 30 Απριλίου του 2018;
-Υπάρχουν πληροφορίες για προβλήματα συνεργασίας του νέου ραντάρ AESA και του υπάρχοντος συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II. Εάν, ναι, υπάρχει πρόβλεψη επίλυσής του; Αναγράφεται στη LOA; Πώς εξασφαλίζεται η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος; (Γιατί αυτό μπορεί να στοιχίσει έως 750 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω. Ένα ποσό που φέρνει τη συνολική αναβάθμιση στα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ).
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της εισήγησης του Σίμου Κεδίκογλου:
«Με την κατάθεση της τροπολογίας για τα αντισταθμιστικά ωφελήματα λύθηκε και το μυστήριο της αιφνίδιας κύρωσης μιας τετραετούς εκκρεμότητας. Είχε επισημανθεί και από την Εισηγήτρια του Κομμουνιστικού Κόμματος στην Επιτροπή. Ήταν παράξενο: Παραμονή των Φώτων, Παρασκευή, έρχεται στη Βουλή η κύρωση του Μνημονίου Συνεργασίας για τον Έλληνα αντιπρόσωπο στη συμμαχική διοίκηση μετασχηματισμού του ΝΑΤΟ στο Νόρφολκ. Έρχεται Παρασκευή, παραμονή των Φώτων, Δευτέρα στην Επιτροπή και Τετάρτη στην Ολομέλεια. Διαδικασία εξπρές μέσα στις γιορτές. Και απορούσαμε, αν και έχουμε πια εμπειρία. Οπότε περιμέναμε να δούμε ποια χοντράδα θα συμπληρωθεί, ποια τροπολογία θα έρθει μαζί με αυτή την κύρωση. Δεν περιμέναμε, όμως, τέτοια χοντράδα, να έρθει δηλαδή η κύρωση για τα αντισταθμιστικά ωφελήματα. Και όλα αυτά εν μέσω της δήθεν κόντρας των κυβερνητικών εταίρων για το Σκοπιανό. Αποδεικνύονται τζούφιοι οι λεονταρισμοί του κ. Καμμένου και κακόγουστη οπερέτα τα περί δήθεν κόντρας των εταίρων. Ιστορίες για αγρίους, μπας και αποφύγει ο μικρότερος εταίρος την πολιτική εξαφάνιση και ο μεγαλύτερος την εκλογική συντριβή.
Ματαιοπονείτε, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης. Έχει και η κοροϊδία τα όριά της. Όλοι σάς έχουν καταλάβει πια. Όταν πρόκειται για παράτυπες και αδιαφανείς διαδικασίες, για δεκάδες, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, μια χαρά συνυπογράφετε, όπως αποδεικνύει και η υπό συζήτηση τροπολογία. Μια τροπολογία, με την οποία επαναφέρετε τα αντισταθμιστικά ωφελήματα που τόσο σφοδρά καταγγέλλατε στο παρελθόν. Και μάλιστα, τα επαναφέρετε όχι από την πίσω πόρτα, αλλά από την μπροστινή με κάθε επισημότητα. Και όλα αυτά για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα λίγο πριν εγκαταλείψετε την εξουσία. Και να εξυπηρετηθούν, μάλιστα, και μέσω διακρατικής συμφωνίας.
Να τα πάρουμε, όμως, με τη σειρά της κύριας συμφωνίας αναβάθμισης των F-16: Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η Διαρκής Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων ενημερώνεται και διατυπώνει τη γνώμη της για όλα τα υποπρογράμματα που αφορούν σε προμήθειες εξοπλιστικών προγραμμάτων πριν από την οποιαδήποτε και σε οποιοδήποτε στάδιο έγκρισής τους από το ΚΥΣΕΑ. Επίσης, ο Κανονισμός της Βουλής προβλέπει ότι η Διαρκής Επιτροπή ενημερώνεται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας πριν από τη σύναψη κάθε δημόσιας σύμβασης έργου.
Στις 20 Σεπτεμβρίου του 2017 συνεδρίασε η Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων με θέμα την ενεργοποίηση του υποπρογράμματος αναβάθμισης των μαχητικών F-16. Η Νέα Δημοκρατία, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεών μας, γνωμοδότησε θετικά στην ενεργοποίηση του υπ’ όψη υποπρογράμματος. Όμως, εξαρχής είχαμε εκφράσει επιφυλάξεις για τον τρόπο υλοποίησης
Η Συμφωνία για την αναβάθμιση των F-16 θα υλοποιηθεί όχι με την επιγραφή καινούργιας επιστολής αποδοχής των γνωστών LOA, αλλά με την επέκταση της ήδη υφιστάμενης. Και αυτή η επιλογή της επέκτασης είναι που επιτρέπει τη δυνατότητα ύπαρξης αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Υπάρχει, όμως, ένα ζήτημα. Αυτή η επέκταση θα μπορούσε να είναι πενταετής. Δεν είναι ούτε καν δεκαετής, κύριε Υπουργέ. Είναι δεκατρία χρόνια από το 2005.
Στις 27 Οκτωβρίου του 2017 ο Πρωθυπουργός, ο κ. Τσίπρας, εδώ στη Βουλή δήλωσε πως «τόσο στη συμφωνία της αναβάθμισης των F-16 όσο και σε οποιαδήποτε άλλη μελλοντική συμφωνία εξοπλισμών που αφορά την παρούσα Κυβέρνηση δεν θα υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη». «Για τη χρήση αυτών ως κερκόπορτα…» -όπως είχε πει- «…στήθηκαν μηχανισμοί διασπάθισης δημοσίου χρήματος». Είπε και για «άντρο διαφθοράς», είπε και πολλά άλλα.
Σύμφωνα με τις κατά καιρούς επίσημες δηλώσεις του κυρίου Υπουργού, η καθυστέρηση υπήρξε λόγω της διάστασης, λόγω της ασυμφωνίας μεταξύ των συμβαλλομένων μερών, σχετικά με το εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα πληρωμών που ζητούσε η αρμόδια αμερικανική αρχή.
Στις 30 Απριλίου του 2018 συνήλθε πάλι εκτάκτως το ΚΥΣΕΑ, ενέκρινε την κατακύρωση της Συμφωνίας η οποία διατηρούσε το εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα. Για την τελική έγκριση της Συμφωνίας η Κυβέρνηση δεν ακολούθησε, ως όφειλε, την προβλεπόμενη θεσμική διαδικασία ενημέρωσης. Στη συνολική διαχείριση του εκσυγχρονισμού των F-16 παρατηρήθηκε ένας απερίγραπτος ερασιτεχνισμός και έλλειψη σοβαρότητας από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και κυρίως από σας, κύριε Υπουργέ, με συνεχείς διαρροές στον Τύπο, δημόσιες τοποθετήσεις, έλλειψη επαρκούς ενημέρωσης της Βουλής, πρόθεση συζήτησης με την Boeing, ενώ είχε ήδη σταλεί επιστολή αιτήματος στην αμερικανική πλευρά και είχε επιλεγεί η LOCKHEED MARTIN. O πολύτιμος χρόνος που χάθηκε είχε δυσμενείς επιπτώσεις, τόσο στο κόστος του προγράμματος όσο και στην επιλογή των αεροσκαφών που θα αναβαθμιστούν.
Θα ήθελα, όμως, να θέσω κάποια ερωτήματα επί της τροπολογίας, γιατί ο κ. Τσίπρας και ο κ. Καμμένος είχαν δαιμονοποιήσει εντός της Βουλής τα αντισταθμιστικά ωφελήματα.
Παρά τη διαβεβαίωση του κ. Τσίπρα –είχε αφήσει ένα παράθυρο ότι μόνο η ΕΑΒ θα κάνει αντισταθμιστικά ωφελήματα- μόνο το 70% των 230 εκατομμυρίων θα υλοποιηθούν από την ΕΑΒ. Συνεπώς, προκύπτει και ένα υπόλοιπο 30 εκατομμυρίων, σχεδόν 70 εκατομμύρια ευρώ, που δεν διευκρινίζεται. Μαθαίνουμε σήμερα από τον Υπουργό ότι οι Αμερικανοί θα επιλέξουν ποιες εταιρείες θα κάνουν τι. Άρα, ούτε η ΕΑΒ ξέρει τι θα κάνει.
Γιατί, κύριε Υπουργέ, η μόνη απόφαση της ΕΑΒ για την αναβάθμιση των F-16 ήταν στις 27 Αυγούστου του 2018. Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΑΒ έχει αποφασίσει, έχει αποδειχθεί, έχει συμφωνήσει ένα πρόγραμμα αντισταθμιστικών ωφελημάτων ύψους 88 εκατομμυρίων ευρώ. Για τα υπόλοιπα δεν έχει ιδέα η ΕΑΒ.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: Ποιες ακριβώς εταιρείες θα υλοποιήσουν το υπόλοιπο 30%; Και δεν δεχόμαστε αυτά τα «θα αποφασίσουν οι Αμερικάνοι». Πρέπει να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο. Γιατί αν η ΕΑΒ είναι να πάρει μόνο την κατασκευή στεγάστρων, συγγνώμη αλλά αυτό δεν είναι αναβάθμιση της Αμυντικής μας Βιομηχανίας. Πρέπει να φέρετε στη Βουλή αναλυτικό κατάλογο για το ποια εταιρεία θα κάνει τι και ποιας αξίας είναι το έργο που έχει αναλάβει.
Επίσης, θα θέλαμε να μάθουμε το εξής: Συμφωνεί η ΕΑΒ με το έργο που της ανατίθεται; Δεν το γνωρίζει καν. Συμφωνεί η Πολεμική μας Αεροπορία με το προσφερόμενο έργο αντισταθμιστικών ωφελημάτων; Με ποιο νομικό πλαίσιο θα υλοποιηθούν τα αντισταθμιστικά ωφελήματα; Γιατί τα αντισταθμιστικά ωφελήματα δεν υπογράφηκαν παράλληλα με την κύρια Σύμβαση, ώστε να διαπραγματευτούμε καλύτερα και να πετύχουμε μεγαλύτερη προσφορά από τη LOCKHEED MARTIN; Αυτή είναι η διεθνής πρακτική.
Επίσης, υπάρχουν και κάποια επιπλέον ερωτήματα: Στη νέα Σύμβαση που θα καταρτισθεί θα συμπεριληφθούν τα ήδη υφιστάμενα προγράμματα συντήρησης των F-16 που βρίσκονται σε εξέλιξη και ειδικότερα των κινητήρων τους;
Υπάρχουν ήδη παρεπόμενες συμβάσεις που αφορούν την αναβάθμιση αεροσκαφών και άλλου τύπου F-16. Ποιες είναι οι απορρέουσες εκκρεμότητες από τις εν λόγω συμβάσεις; Πότε θα προσκομιστεί τελικά στη Βουλή αυτή η συμφωνία που υπογράψατε στις 30 Απριλίου του 2018;
Και ένα πολύ σοβαρό ερώτημα που προκύπτει -γιατί μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα το κόστος αναβάθμισης- είναι το εξής: Υπάρχουν πληροφορίες για προβλήματα συνεργασίας του νέου ραντάρ AESA και του υπάρχοντος συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II. Εάν, ναι, υπάρχει πρόβλεψη επίλυσής του; Αναγράφεται στη LOA; Πώς εξασφαλίζεται η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος; Γιατί μαθαίνουμε ότι αυτό μπορεί να στοιχίσει έως 750 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω. Ένα ποσό που φέρνει τη συνολική αναβάθμιση στα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Όλως τυχαίως είναι το ποσό που είπε ο Πρόεδρος Τραμπ και ο οποίος, βέβαια, πανηγύρισε για τις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν είπε τίποτα για θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Αυτά καταρχάς. Φυσικά είμαστε αρνητικοί».